RPH


Rancangan Pengajaran Harian


Mata Pelajaran         : Bahasa Melayu
Tahun                                  : Empat Anggerik
Tarikh                       : 20 Januari 2011
Hari                           : Rabu
Masa                        : 0930-1030 (1 jam)
Bilangan Murid        : 18 orang
Tema                        : Cerita Rakyat
Tajuk                        :  Sang Monyet dengan Sang Kura-kura.

Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
Aras 2(i) Membuat ramalan permulaan atau kesudahan cerita dengan sebutan serta intonasi  yang baik.
8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan karangan.
Aras 1(ii) Menulis sebuah karangan yang lengkap bersesuaian dengan format.

Fokus Sampingan
8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang kemas.
Aras 3(i) Menulis perenggan dengan menggunakan tulisan berangkai  yang kemas dan cantik.
Objektif : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran :
1.  11 daripada 18 orang murid dapat membuat ramalan kesudahan cerita dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.  12 daripada 18 murid dapat melengkapkan karangan setelah berbincang dalam kumpulan.
3.  15 daripada 18 orang murid dapat menulis sambungan cerita dengan tulisan berangakai setelah mendapat bimbingan guru.



Sistem  Bahasa :
Kosa Kata
1. Jernih
2. Enak
3. Pelawa
4. monyet
5. kura-kura
6. pisang
7. tasik
8. kampung


Pengisian Kurikulum
a) Penerapan Ilmu : Pendidikan Sivik
b) Penerapan Nilai : Jujur, Hormat-menghormati, Ikhlas dan Tolong-menolong.
c) Kemahiran Nilai Tambah :
            a) Kemahiran Berfikir
            b) Konstruktivisme
            c) Kajian Masa Depan

Bahan Bantu Mengajar :
            1. Teks Bacaan
            2. LCD
            3. Komputer Riba
            4. Lagu

Pengetahuan Sedia Ada :
-          Murid-murid pernah melihat gambar monyet dan kura-kura





Masa/Langkah
Isi Pengajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan
Set Induksi
5 minit
0930-0935
1. Murid-murid, apakah yang kamu faham tentang lagu yang kita nyanyikan sebentar tadi ?
1. Guru menunjukkan gambar monyet dan gambar kura-kura melalui tayangan LCD.
2. Guru bertanya kepada murid-murid  tentang sifat-sifat binatang tersebut.
3. Guru menayangkan senikata lagu berkaitan monyet dan mengarahkan murid menyanyi sambil beraksi.
4. Guru mengaitkannya dengan pelajaran pada hari ini.
Bahan Bantu Mengajar :
1. Komputer Riba
2. Lagu
3. LCD
Kemahiran Berfikir :
Murid-murid berfikir tentang sifat-sifat binatang tersebut.
Langkah 1
20 minit
0935-0955
Guru menayangkan serta mengedarkan teks bacaan.
Tajuk : Sang Monyet dengan Sang Kura-kura.

1. Guru menayangkan teks bacaaan menggunakan LCD.
2. Dalam masa yang sama, guru juga turut mengedarkan teks bacaan untuk simpanan murid-murid.
3. Pelajar diminta membaca secara senyap teks bacaan tersebut.
4. seorang murid dipilih untuk membaca teks bacaan dengan sebutan dan intonasi yang betul.

Bahan Bantu Mengajar :
1. Komputer Riba
2. LCD
3. Teks Bacaan
Kajian Masa Depan :
Murid-murid meramal apa yang berlaku di pengakhiran cerita tersebut.


Objektif  pertama.

Langkah 2
10 minit
0955-1005
Murid-murid dibahagikan kepada 3 kumpulan kecil.

Murid diminta untuk melihat gambar dan menyebut perkataan yang ditunjukkan.

1. Guru membahagikan murid-murid kepada 3 kumpulan kecil. Satu kumpulan mempunyai 6 orang ahli.
2. Guru menyuruh murid melihat gambar dan menyebut perkataan yang dibunyikan oleh guru.




Kecerdasan Interpersonal :
Murid-murid dapat berbincang semasa mereka dan menerima pendapat antara satu sama lain.
Gabungjalin :
Kemahiran Bertutur
Objektif kedua
Langkah 3
10 minit
1005-1015

Pengajaran Kosa Kata :
  1. jernih
  2. enak
  3. pelawa
Guru menayangkan perenggan dalam cerita  tersebut yang ditulis menggunakan tulisan berangkai.
1.Guru mengarahkan murid-murid mencari kosa kata yang terdapat dalam petikan.
2.Guru mengajar murid-murid cara penulisan tulisan berangkai setelah menunjukkan contoh yang berkaitan.
3. Murid-murid dikehendaki menulis perenggan terakhir cerita tersebut menggunakan tulisan berangkai.

Bahan Bantu Mengajar :
1. Teks Tulisan Berangkai
2. Komputer Riba
3. LCD

Objektif ketiga


Langkah 4
10 minit
1015-1025
Guru menyuruh murid-murid melengkapkan keseluruhan karangan tersebut menggunakan tulisan berangkai.
1. Murid-murid dikehendaki melengkapkan karangan tersebut
2. Tulisan yang digunakan ialah jenis  tulisan berangkai.
Gabungjalin :
Kemahiran Menulis
Penutup
5 minit
1025-1030
Rumusan Pelajaran
1. Kita haruslah sentiasa ikhlas dalam menjalinkan hubungan persahabatan..
2. Sikap jujur dalam perhubungan akan membuatkan orang lain akan sentiasa mempercayai kita.
3. Jangan memungkiri janji kerana ianya akan membuatkan orang lain membenci kita.
4. Karangan perlu ada penutup. 

1. Guru merumuskan pelajaran pada hari ini dengan mengaitkan dengan kehidupan manusia di sekeliling.


Penerapan Nilai :
Nilai-nilai murni yang perlu ada dalam persahabatan.
1. Ikhlas
2. Jujur
3. Menepati janji







Catatan Refleksi Guru :

………………………………………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Kelemahan :

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Kekuatan :

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 Catatan Guru Pembimbing:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Catatan Pensyarah Pembimbing

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………